Friday, January 15, 2010

khutbah 'gempa bumi'


Beberapa hari lalu, dunia digemparkan dengan satu lagi kejadian gempa bumi pada kekuatan 7.0 magnitude terjadi di Haiti, sebuah kepulauan berpenduduk seramai 9.45juta orang. Kejadian berpusat berhampiran ibu kotanya Port Au-Prince, menyebabkan impak kerosakan amat besar. Laporan terakhir menyatakan lebih ratusan ribu nyawa diregut gempa bumi dahsyat kali ini.

Tragedi Haiti Rabu lalu itu adalah antara musibah yang sedang terjadi dan akan terus terjadi sebagai satu proses bumi merespon kepada perkembangan yang terjadi ke atasnya. Umumnya tragedi gempa yang agak kerap terjadi akhir-akhir ini mengingatkan manusia bahawa kita sedang berada di bumi yang sudah semakin tua, di mana ia sedang melalui proses penurunan (degredasi). Kalau diumpamakan sebagai manusia, bumi sedang melalui peringkat penuaan di mana akan banyak gejala sakit dizahirkan.

Kita akhirnya akan pasrah dan berserah kerana hanya Tuhan sahaja yang lebih mengetahui hakikat bumi ini. Namun apa jua yang terjadi adalah tetap satu pelajaran berharga kepada manusia. Sekurang-jurangnya mengingatkan kita kepada hakikat bahawa manusia sangat lemah, kehidupan kita kini amat rapuh dan terdedah kepada takdir Tuhan tanpa siapapun dapat menolong selain Dia sendiri. Dalam waktu yang sama mengajar kita bahawa kekuasaan sebenarnya adalah di tangan Tuhan, yang mempunyai kekuatan dan kekuasaan yang terletak pada Kun Fayakun-Nya.


Dengan nada optimistik, kita tetap terus perlu memandang ke hadapan dengan harap dan cemas, mengangkat tangan berdoa ke hadhirat-Nya kerana itulah ikhtiar terakhir manusia untuk meneruskan hidup dengan selamat. Tiada siapa akan dapat menyelamatkan kita di bumi selain Dia. Maka inilah saatnya kita kembali kepada-Nya, berdoa kepada-Nya dan berserah diri kepada-Nya.

Ini bukanlah khutbah ‘gempa bumi’, tetapi itulah hakikat diri kita sebagai manusia. Dalam keangkuhan kita merancang merekabentuk peta dunia berasaskan nafsu kita, ingatlah di sana tiada siapa dapat menghalang rancangan Tuhan. Kita sering lupa kepada hukum alam, sunnah-Nya (SunnatulLah) yang menjadi landasan kepada sistem alam ini. Kita sering bertindak dengan angkuh dan sombong menentang hukum ini. Kita merosakkan ekosistem alam, kita merosakkan keseimbangan alam melalui kepintaran akal dan dorongan nafsu kita untuk mengeksploit apa sahaja sumber alam ini, sedangkan sumber alam sangat terhad dan tidak mudah diganti baru. Lebih dari itu kita masih mahu menjadi makhluk ‘perosak dan penumpah darah’ dibumi.


Ketika kita mendengar petaka yang menimpa, kita dibiasakan dengan melafaz kalimat mulia: seseungguhnya segalanya milik Allah, dan kepada-Nyalah kembali semuanya. Hanya itulah kalimat paling tepat untuk jadi penawar ketika kita menghadapi apa jua cubaan hidup ini. Pada tahun 2004 lalu penduduk Aceh, Malaysia, Thailand, Sri Lanka dan India diduga dengan Tsunami. Kemudia diiukti rakyat Indonesia yang berkali-kali diduga gempa bumi, gunung berapi, dan kini penduduk Haiti. Kita dei sini juga tentu tidak senang hati kerana perisitiwa tidak diduga boleh sahaja terjadi di mana sahaja, dalam bentuk yang tidak terduga.

Pelajaran terpenting ialah marilah kita terus menyayangi bumi ini kerana di sinilah kita dilahirkan dan di sinilah kita akan dikembalikan. Marilah kita rahmati bumi dengan menghentikan tabiat buruk kita selama ini mencemarinya, mengotorinya, merosakkannya. Pelbagai usaha dapat kita lakukan ke arah itu. Marilah kita mendidik diri kita sendiri, anak-anak kita, masyarakat kita ke arah itu.

No comments:

Post a Comment