Tuesday, August 31, 2010

Sinabung kembali marah?


Isnin lalu, media melaporkan sebuah gunung berapi di wilaah Tanah Karo di Sumatra Utara telah memuntahkan laharnya sejauh beberapa kilometer. Debu laharnya memenuhi udara perekitaran, mengakibatkan 30 000 penduduk sekitarnya terjejas kehidupan mereka. Sebahagiannya terpaksa berpindah.

Gunung berapi Sinabung dilaporkan tidak aktif sejak 400 tahun lalu, selepas letupan terakhirnya. Siapa sangka selepas empat abad ia kembali aktif. Ia adalah antara ratusan gunung berapi di Indonesia yang sentiasa menunggu masa untuk memuntahkan laharnya.


Gunung berapi akan terus meletus apabila tiba waktunya. Ia adalah proses alami membuktikan ianya terus hidup dan berfungsi. hanya kita sebagai sebahagian daripada penghuni bumi perlu sentiasa beringat dan berhati-hati. Kita tidak mungkin melakukan apa pun untuk menghentikan aktivitinya, kerana ia adalah sebahagian daripada kehidupan bumi.

Di sebalik semua kejadian ini, marilah kita insafi diri sendiri tentang hakikat kerdilnya kita sebagai sebahagian penghuni bumi, dan betapa agungnya ciptaan Tuhan.

No comments:

Post a Comment