Monday, August 9, 2010

Semoga bumi dirahmati


Dalam tempoh beberapa hari ini, beberapa kejadian petaka alam dilaporkan terjadi di seluruh dunia. Pakistan sedang berdepan dengan banjir besar di mana kira-kira 1500 orang dilaporkan terkorban manakala 4 juta orang sedang menghadapi kekurangan bekalan makanan, akibat banjir buruk tersebut. Ada kalangan yang menjangkakan kematian mencecah 3 000 orang. Dilaporkan juga kira-kira 13 juta penduduk menerima kesan daripada banjir besar ini.

Sementara itu di China kejadian serupa menimpa penduduk. Banjir dan tanah runtuh sedang menduga kehidupan rakyat di benua bependuduk paling ramai di dunia itu. Sementara itu sebuah gunung berapi di keplulauan di Sulawesi Indonesia sedang memuntahkan laharnya. Di Rusia pula, bandaraya Moscow sedang dikepung api akibat kebakaran hutan di sekitarnya. Akibatnya penduduk di bandaraya tersebut sedang berdepan dengan ancaman bahaya kebakaran dan kesan buruk asap kebakaran tersebut.

Terakhir adalah berita tentang kejadian bongkah ais pecah di kutub utara. Pulau ais sebesar empat kali bandaraya Manhattan dilaporkan pecah di Greenland.


Demikianlah antara lain, berita-berita tentang alam yangn dilaporkan pelbagai mjedia. Berita-berita sedemikian tidak mengejutkan kerana terlalu kerap terjadi pelbagai bencana alam akhir-akhir ini. Ini tidak termasuk bencana yang dilakukan dengan sengaja dan sedar oleh manusia. Antara pembunuhan, ledakan bom dan peperangan yang tidak ada akhirnya.

Menjelang Ramadhan Mubarak ini, marilah kita berdoa agar bumi terus dirahmati, dean hidup kita terus dilindungi dari segala bencana. Amin!

No comments:

Post a Comment