Monday, November 1, 2010

Banjir di sana sini.


Ramadhan lalu, Pakistan dilanda banjir besar yang mengorbankan ribuan rakyatnya, manakala jutaan orang rakyatnya menanggung kerugian akibat banjir tersebut. Terakhir banjir melanda China, dan kini negara-negara jiran seperti Thailand dan Vietnam.


Banjir di Vienam.

Laporan terakhir menunjukkan sekitar 100 orang menjadi korban banjir di Thailand yang melibatkan 20 wilayah. Antara wilayah terburuk ialah Nakhon Ratchasima di timur laut Bangkok. Lebih sejuta rakyat Thailand terlibat dengan banjir besar ini. Di samping itu Vietnam juga sedang menghadapi banjir besar yang sedang melanda negara itu. Laporan AP seminggu lalu mengatakan 75 orang telah terbunuh dalam banjir kali ini. Semena itu sebuah bas terjunam ke dalam air dan membunuh 14 orang manakala enam orang lagi masih hilang.


Kini negara kita pula mula dilanda banjir. Laporan berita terbaru menyatakan banjir mula melanda negeri-negeri utara seperti Perlis dan Kedah, juga Kelantan. Kita akan menantikan perkembangan terbaru dari masa ke semasa untuk melihat kesan banjir kali ini.

No comments:

Post a Comment