Thursday, October 21, 2010

Jerebu datang kembali.


Keindahan Kuala Lumpur hilang dalam jerebu.

Beberapa hari terakhir ini, atmosfera kita kembali diselubungi asap berupa jerebu. Sungguhpun ia tidaklah begitu teruk sehingga memendekkan jarak pemandangan tetapi kehadirannya mula dirasai. Semalam, akhbar melaporkan keadaan jerebu di Muar dan Melaka sudah semakin memburuk. Di Muar, murid-murid sekolah sudah tidak dibenarkan lagi ke sekolah. Maknanya sekolah ditutup bagi menghindarkan para pelajar terdedah kepada kesan buruk jerebu. Kadar indek jerebu di sini tentulah agak buruk sehingga menyebabkan pihak berkuasa bertindak sedemikian.

Suasana atmossfera di lembang Kelang masih belum seteruk yang dialami di selatan tanahair itu. Namun begitu sekiranya pergerakan angin mengarah ke sini, tidak mustahil, kita di lembah Kelang akan turut merasai bahan jerebu ini.

Seperti biasa jerebu dibawa angin dari seberang, dari kepulauan Sumera di Indonesia. Kesan titk panas akibat pembakaran terbuka di sana, akan menghasilakn kepulan asap tebal, yag apabila dibawa angin ke negara kita, ia akan menghasilkan jerebu. Indek bacaan jerebu akan semakin tinggi dan merbahaya apabila keadaan cuaca tidak begitu baik. Mendak daripada asap jerebu akan mendap ke bawah dan ini membahayakan kesihatan, terutama kaepada mereka yang sedia tidak sihat.


Jerebu yang dikesaan di Borneo suatu waktu lalu.

Jerebu sering dianggap antara bencana alam. Namun begitu jerebu berpunca daripada asap hasil pembakaran; manakala pembakaran terbuka seperti yangterjadi di negara jiran adalah dilakukan oleh tangan manusia, dengan sengaja untuk tujuan pertanian dan tujuan-tujuan lain yang kita tidak tahu. Kesan pembakaran ini akan memusnahkan hutan hijau dan melepaskan gas karbon ke udara. Asap pembakaran akan memasuki ruang udara dan disebabkan ruang udara tiada sempadan, ia akhirnya menyeberangi selat Melaka memasuki raung udara negara kia. Kesan buruknya akan ditanggung oleh kita jua biarpun ia dilakukan oleh orang-orang di seberang selat sana.

Inilah tragedi alam sekitar yang saban tahun berlaku, berulang-ulang. Biarpun pelbagai suaha dilakukan oleh kerajaan kita termasuk usahasama menangani kes jerubu ini dengan pihak kerajaan Indonesia, namun nampaknya jerebu tetap juga berlaku.
Apa lagi yang harus kita lakukan untuk menghindari jerebu? Tiada jalan lain melainkan menghentikan tabiat buruk membakar hutan baik untuk tujuan apa pun. Namun untuk menghentikan amalan buruk di negara orang bukan usaha mudah. Kita tiada kuasa menghentikannya sekiranya pemerintah mereka sendiri tidak melakukan sesuatu sehingga amalan buruk itu dhentikan dengan apa cara pun. Sekiranya tidak terjadi hal ini, kita terpaksa melakukan apa sahaja usaha merawat, kerana kita tiada berdaya mencegahnya.

Nilai IPU Kualiti udara
0 - 50 Baik
51 - 100 Sederhana
101 - 200 Tidak sihat
201 - 300 Sangat tidak sihat
301 - 400 Berbahaya
401 - 500 Sangat berbahaya
Lebih 501 Darurat

No comments:

Post a Comment